X
סל הקניות שלי (0)
עגלת הקניות שלכם ריקה כרגע.
X סל הקניות שלי (0)
X
סל הקניות שלי (0)
עגלת הקניות שלכם ריקה כרגע.
חדשות ועדכוניםחדשות ועדכונים

עכשיו במחיר מיוחד! 

 אבקת חלבון פאוורטק כשרה 700 גרם 
 רק ב- 79 ש"ח !!! 
  > לחץ לרכישה <  

 

 חטיפי החלבון 
 הטעימים ביותר 
 מבית אופטימום 
 כבר כאן! 

 חטיפי זון!
רק ב- 10.5 ש"ח ליחידה
בקניית 12 יחידות ומעלה!

 אבקת קוויאר קולגן 
 חזרה למלאי!!! 

רק ב-299 ש"ח ליחידה!
 חדש! חטיפי חלבון טבעוניים 
VEG PROTEIN
רק ב- 12 ש"ח ליחידה
בקניית 12 יחידות ומעלה!

 חדש! מבית Clif Bar- חטיפי חלבון ללא חלב
רק ב- 14 ש"ח ליחידה
בקניית 12 יחידות ומעלה!
 פמינוז במחיר מיוחד! 
רק ב-89 ש"ח ליחידה
בקניית 2 יחידות ומעלה!

 ג'ל אנרגיה של GU 
5.90 ש"ח בלבד
בקניית 24 יחידות ומעלה!
 כמוסות כורכומין אפקט 
רק ב- 99 ש"ח ליחידה
בקניית 3 יחידות ומעלה!
 דרושים לסניף הרצליה 
+ אחמ"ש/ית
+ קופאים/ות
נא ליצור קשר:
1-700-700-532

                               קפאין ופעילות גופנית

אין במידע כדי להוות תחליף לבדיקה רפואית ע"י גורם מקצועי ומיומן

קפאין נחשב היום לרכיב פופולרי מאוד בעולם המדע. הוא נחקר באספקטים רבים, לדוגמה בהשפעתו על המטבוליזם של הסידן ואם הוא גורם לאוסטיאופורוזיס; הוא נחקר בהשפעתו על מחלות, למשל, אם הוא גורם או מונע את סרטן המעי הגס, הוא נחקר בהשפעתו על הלב וכיוצא באלה. מאמר זה דן בהשפעתו הארגוגנית של הקפאין ובוחן אם הוא משפר ביצוע אצל הספורטאי וכיצד הוא עושה זאת, וכן אם הקפאין תורם לירידה במשקל, או ליתר דיוק, לירידה באחוזי השומן.

אז מהו קפאין?

קפאין (Caffeine) הוא סם פסיכואקטיבי ממריץ ממשפחת הקסנטינים, המצוי בעיקר בפולי קפה, גוארנה, עשב המאטה,תה,קקאו( ולכן גם בשוקולד), וכתוסף מלאכותי במשקאות קולה.

בעבור הצמח המכיל אותו, הקפאין הוא קוטל מזיקים טבעי, מכיוון שהוא משתק והורג חלק מהחרקים שמנסים להיזון מהצמח.


השפעת הקפאין על הגוף

הקפאין חוסם את קולטני האדנוזין (Adenosine ATP), שבתאי מערכת העצבים המרכזית. (למעשה הוא פועל על כל התאים בגוף משום שבכל תא קיימים קולטני אדנוזין).

כאשר אדנוזין נקשר לתא עצב הוא מאט את פעילות התא. תהליך זה מתרחש, בין היתר, בזמן שינה. מולקולות הקפאין, הדומות לאדנוזין, נקשרות לאותם קולטנים אך לא גורמות להאטת פעילות התא. במקום זאת הקפאין חוסם את הקולטנים ומונע את פעילות האדנוזין. כתוצאה מכך הפעילות העצבית המוגברת גורמת לשיחרור ההורמון אפינפרין (אדרנלין), שבתורו גורם למספר תופעות כגון הגברת קצב הלב, עליית לחץ הדם, הגברת זרימת הדם לשרירים, הפחתת זרימת הדם לעור ולאיברים הפנימיים ושחרור גלוקוזה על ידי הכבד.

בנוסף לכך, הקפאין, הדומה לאמפטמין, מעלה את רמת המוליך העצבי דופמין במוח.

קפאין מפריע לספיגת ברזל בגוף, לכן ארגון הבריאות העולמי ממליץ לנשים הרות ומניקות להגביל את שתיית הקפה לשלוש עד ארבע כוסות ביום בלבד.

אז כמה קפאין מומלץ לשתות ביום?

נשאלת השאלה, אם כך, מה המינון שיביא לשיפור ארגוגני - הארכת משך הביצוע, ירידה בתחושת העייפות וכל מה שקשור לפעולות הסבולת לב-ריאה הממושכות? מסקירה של כ-20 מאמרים עדכניים בנושא נמצא כי הטווח המקובל הוא בין 9-3 מ"ג קפאין לכל ק"ג משקל גוף, ומרבית המחקרים מדברים על כמות של 6 מ"ג קפאין לכל ק"ג משקל גוף.

כוס קפה אחת, תלוי כמובן בסוג הקפה, כוללת בממוצע 100 מ"ג קפאין. כמות זאת, לאדם ששוקל 80 ק"ג, שוות ערך ל-1.2 מ"ג קפאין לכל ק"ג משקל גוף. על-פי הנתונים הללו ניתן להסיק שההמלצה שליוותה את המאמנים לאורך שנים: "די להסתפק בכוס קפה אחת לפני פעילות גופנית כדי לשפר ביצוע", אינה נכונה. לא רק שהיא אינה מתאימה להמלצות, אלא מתברר שרוב הציבור, בהנחה שאינם צורכים תוסף קפאין, לא מגיעים לצריכה של 9-3 מ"ג קפאין לכל ק"ג משקל גוף. על פי סקר מב"ת (מצב בריאות ותזונה בישראל), שנערך בשנים 2001-1999, ובדק את הרגלי הצריכה התזונתית באוכלוסייה בישראל, הצריכה הממוצעת של קפאין ביום בקרב מבוגרים בני 64-25 היא 178 מ"ג קפאין ביום. כמות זו לאדם ששוקל 70 ק"ג שוות ערך ל-2.5 מ"ג קפאין לכל ק"ג משקל גוף - מתחת לטווח המומלץ.

באשר לתזמון צריכת הקפאין

כמה זמן לפני האימון יש לצרוך קפאין כדי לקבל השפעה ארגוגנית אופטימלית - המחקרים מדברים על שעה לפני פעילות גופנית המבוססת על סבולת לב-ריאה.

והקשר לפעילות גופנית...

נערכו מחקרים רבים בנושא השפעותיו, של הקפאין. ולאחר יתרונות וחסרונות נוכחו לדעת כי ספורטאים אשר צרכו מנת קפאין לפני אימון שיפרו את תוצאות האימון מבחינת זמנים ואיכות.

מבחינת השריר, הקפאין גורם לירידת סף הגירוי לכיווץ השריר ולכן השריר מתכווץ בצורה אופטימלית ויכול להתמודד עם הכיווץ לזמן ממושך יותר, כלומר סיבולת שרירית טובה יותר.

יתרון נוסף של צריכת קפאין אצל ספורטאים בכך שהוא מגביל את זמן ההתאוששות וההחלמה של השריר.

יתרון גדול מאוד הינו בתרומתו לסיבולת האירובית, עם צריכת קפאין לפני פעילות גופנית, ניתן לראות בשיפור במשך הפעילות והאימון היה בעצומה גבוהה יותר.

ומה קורה לשומנים?

על מנת לפרק שומן צריך שיופרש הורמון הגלוקגון, הקפאין מזרז את הפרשת ההורמון הגלוקגון ובצורה זו מזרז את פירוק השומן. השומן מהווה בצורה זו מקור אנרגיה חלופי זמין לפעילות סיבולת, פעילות ארובית ממושכת יותר וגם שריפת שומנים אופטימלית.

קפאין - סיכום

1. הקפאין הוא חומר פרמקולוגי פעיל (כמו תרופה) ויכול להשפיע על פעילות מערכת העצבים המרכזית. נמצא, כי הקפאין מעלה את רמת הערנות ומפחית עייפות, ובכך משפר את יכולת הביצוע בעיקר של מטלות הדורשות ערנות (כמו נהיגה או הפעלת מכונות).

2.  צריכת כמות של 100 עד 200 מ'ג  קפאין כשעה לפני פעילות גופנית ממשקה או פורמולה כגון ה - FAT 2 ENERGY תתן יותר אנרגיה , חדות ופוקוס בזמן האימון ועשויה גם כן לשרוף יותר שומן. אם וכאשר השימוש מתבצע בזמן אימון ממושך רצוי וחובה לספק לגוף יותר נוזלים מהרגיל [ הקפאין הינו חומר משתן בעיקרו ].

3. הקפאין גורם להרחבת כלי דם מסוימים, להצרה של אחרים ולהגדלת הקיבולת לעבודת השרירים (זו  הסיבה שאני ממליץ  על שתייתו לפני פעילות ספורטיבית). הוא גם יכול להרגיע כאבי ראש מסוימים באמצעות הגברת זרימת הדם למוח.

4. ישנם אנשים הידועים כ'רגישים' לקפאין. התופעה מתבטאת בתסמינים כמו הפרעות שינה, חרדה, דיכאון ועצבנות, הפרעות במערכת העיכול, ופעימות לב מהירות ובלתי סדירות גם לאחר צריכה רגילה של 100 מ'ג קפאין (כוס קפה למשל). לאנשים אלה מומלץ להפחית את צריכת הקפאין . גם לסובלים מיתר לחץ דם ובעלי גורמי סיכון לשבץ ומחלות לב, מייעצים להוריד את צריכת הקפאין בהתייעצות עם הרופא.

5. צריכה עודפת של קפאין – מעל ל 600 מ'ג קפאין ליום (8 כוסות קפה נמס ליום) עלולה להביא ל'קפאיניזם'. הסימפטומים כוללים : חרדה, חוסר מנוחה, עיכוב בהירדמות, שלשול, כאבי ראש ודופק מואץ.

6. למרות כל הטענות הקושרות צריכת קפאין למחלות מסוימות,אין כל הוכחה מדעית חד משמעית כדי לקשור כמות מתונה של צריכת קפאין במזון לכל גורם סיכון בריאותי.

7. יש הטוענים שצריכת קפאין פוגעת במסת העצם ועלולה לגרום לאוסטאופורוזיס. מסקירת עשרות מאמרים שנערכו בעשור האחרון מסתבר, כי תכונה זו המיוחסת לקפאין הינה זניחה ודי בתוספת של 1-2 כפות של חלב לכוס קפה בכדי לבטל אותה.

8. מומלץ לצמצם עד מאוד את צריכת הקפאין בהריון (לכמות מקסימלית של 300 מ'ג). מספר מחקרים מראים שצריכת קפאין גבוהה עלולה להיות קשורה ללידת תינוקות במשקל נמוך.